Visuell kommunikation
Under kursen Visuell kommunikation fick vi i uppdrag att, i grupper om två, producera ett piktogram, en poster samt en webbannons som tydligt genom det visuella i produkterna gestalta det budskap som efterfrågades av en fiktiv kund. Skriftlig information var av underordnad betydelse för denna uppgift.
Uppgift 1: Piktogram
Vår grupps fiktiva kund var den “Svenska ljud- och musikmässan” där de gör deras första framträdande i Svenska mässan i Göteborg med temat om allt som rör musik, hi-fi, skivor och/eller andra ljudupplevelser. Utställare som deltar i musikmässan är allt från branschens största företag och hi-fi-handlare till distributörer, skivbutiker och hobbyentusiaster. Dessutom utlovas föreläsningar och demonstrationer av den senaste tekniken, samt möjligheter att fynda både ljudutrustning och skivor till mässpriser.
Den första uppgiften handlade det om att ta fram ett piktogram för Svenska ljud- och musikmässan. Tillsammans med min arbetskamrat började vi bearbeta fram idéer för hur vi vill representera “Svenska ljud- och musikmässan” genom tekniken “Rapid visualization”. Av de koncept vi enskilt kom fram med granskade vi varandras skisser för att se vilka idéer som gick att kombinera samt förbättra till ett slutresultat som vi båda var nöjda med.
Från skiss till färdig piktogram
Vi valde först att anknyta vårt piktogram till gemenskapen och nätverkandet tillsammans med inspiration av ikonografier som är förknippade med musik. Vårt första resultat blev en upp-och-ner vänd åttondelsnot ovanpå en vinylskiva; en symbolisk logotyp som starkt förknippas med musik, samt vad vi antydde förespråkade vårt valda case.
När vi kände oss nöjda, började vi göra mockups i Adobe Illustrator, där vi senare gjorde småjusteringar tills att vi kände oss tillfredsställda med slutresultatet. Under denna process gjorde vi även flera skisser på en alternativ piktogram där musiknoten formar en gubbe med en arm på vänstersidan och huvudet i mitten från hålet av LP-skivan.
Under handledningen fick vi dock kritik av lärarna över att det såg kladdigt ut, samt att det var svårt att urskilja människan i piktogrammet. Utifrån kritiken valde vi att ta bort “benet” till vänster och samtidigt förstora och justera musiknoten till att den liknar en tonarm på en skivspelare istället.
Uppgift 2: Poster
Posters: från skiss till färdig produkt
Under tiden som arbetet med piktogrammet fortsatte började vi att fördela ansvaret för de resterande uppgifterna: Postern och webannonsen. Jag tog rollen som ansvarig för postern. Likt arbetsprocessen av piktogrammet började det med att göra snabbskisser, bestämma vilka som skulle kunna passa att vidareutveckla och sedan göra de på Illustrator. I början var vi båda överens om att den minimalistiska postern med piktogrammet på högersidan är den vi ville fortsätta satsa på. Men samtidigt testade jag även att göra en typografisk poster. Denna poster hade större fokus på just “Musik” och att få folk att kolla på affischen genom dess estetik. Hela bakgrunden är uppbyggd av namn på musikgenrer. I bakgrunden skiljer färgerna mellan land, hav och även vägar för att avmåla staden Göteborg, där denna mässa anhålls i. I början hade vi inga vägar färgsatta i bilden, vilket gjorde att det var svårare att anknyta till staden, enligt kritiken från tillfrågade elever. Efter att vi färglade vägarna med en guldig färg, blev det enklare att tyda vad bilden i bakgrunden ska föreställa, nämligen de större motorvägarna som går genom Göteborg. Mikrofonen i mitten är även här formad av bokstäverna, med en stor text som lyder: “Musik”. Den texten följer inte samma stil som övriga bilden för att urskilja och förstärka huvudmotivet
Gällande postern är denna också byggd på samma principer likt piktogrammet med mikrofonen där det har ett starkt samband är när det kommer till just musik, och även ordet “musik” med stora bokstäver i den för att fånga uppmärksamhet när denna poster eventuellt hängs på en vägg. En annan orsakssamband i denna poster är bakgrunden; en typografisk layout med ord från musikgenrer som formar Göteborg sett från ovan som indikation för att den “Svenska ljud- och musikmässan” tar plats i just Göteborg. Längst ner på postern ligger all den information som kan ses som nödvändigt att föra fram. Att det ligger nära varandra och samtidigt separeras från övriga delen av postern gör att det skapas en närhet och att man förstår att informationen hänger ihop, närhetens lag (Tidlund. 2022). Genom att motivet och informationen separeras skapas det struktur i poster och gör att vi enkelt kan urskilja dennes funktion att locka ögat och även få fram den information som kan vara viktigt.
Uppgift 3: Webannons
Första utkast inför workshop och kritiksession
Webbannonsen började med några brainstorm-skisser och senare vidare på Illustrator, liknande process med piktogrammet och postern. På denna ville vi fokusera mer på informationsspridning/budskapet med datum, plats och några grejer av vad man kan förvänta sig när man kommer till mässan. I början hade vi figuren från de första skisserna på piktogrammet, men ändrade till att ha en silhuett på toppen av en gitarr, som också kan kopplas till musik, likt logotypen. Under processens gång gick det från att ha samma bakgrund med lite text i, men eftersom bildens storlek var mycket mer begränsad, kontra postern, bestämde vi för oss att lägga information som kan vara nödvändig eftersom webbannonser är små och lätt att missa, jämfört med en poster. Med hjälp av textens storlek skall det förhoppningsvis vara enklare att fånga läsarens uppmärksamhet.