Digital Grafisk Formgivning
Digital Grafisk Formgivning var en kurs på Högskolan Väst med fokus på att planera, skapa och bearbeta digital grafik samt utforma och anpassa design för att kommunicera ett givet budskap genom att designa tre olika grafiska produkter: Ett mittuppslag för tryckt media, en poster & en e-bok för ungdomar.
Tryckt media
En roligare och mindre krånglig läsning
I den första uppgiften var målet att skapa ett mittuppslag i ett magasin i en tänkt tryckt tidskrift. Uppgiften handlade om att, med hjälp av fotografier från en tidigare kurs (DBI100) och vägledning från boken Effektiv Visuell Kommunikation av Bo Bergström (2017), skapa en kongenalitet genom form och innehåll, samt locka läsaren till att läsa artikeln.
Första skiss på layout
I mitt arbete valde jag att göra en modernare tidningsupplaga för en regional tidning som rapporterar om Victor Schöön, en f.d. elev på Högskolan Väst samt professionell dartspelare och hans uppladdning inför dart-SM. I reportaget berättar Victor om alla de turneringar som har behövt ställas in på grund av coronapandemin och hur han nu värmer upp sig inför kommande dart-SM.
Första utkast inför workshop och kritiksession
Tanken bakom regionaltidningen var att skapa ett mer “lekfullt” uppslag med illustrativa element och bildmanipulation för att göra läsningen mer intressant för läsaren. Dessutom ska tidningen huvudsakligen vara tänkt för åldersgruppen 40 och äldre, men ska även locka yngre att läsa genom det mer energiska, visuella uttrycket.
Mycket av layouten bygger på “linjäritet” som ger båda upplagorna ett positivt intryck med hjälp av organiserad strukturering av illustrationer, text och bilder.
För det här arbetet har jag valt att utgå från ett rött färgtema för att ge omslaget en mer livligare och energisk förgyllning i läsandet. Färgen fyller också ett pedagogiskt syfte genom att skilja olika innehåll åt, som Victors historia och för att leda läsaren vidare till ett videoinslag på tidningens hemsida.
Effektiv Visuell Kommunikation av Bo Bergström (2017)
I efterhand finns det definititvt utrymme för förbättringar när det kommer till omslaget. En av punkterna är “Min historia”-innehållet då den förfaller tungt gentemot resterande innehåll. Att antingen minska på rutan eller byta ut bakgrundsfärgen till något vitt eller pastellrosa för att matcha det resterande temat. Andra möjliga utvecklingsområden med denna tidningsomslag innefattar texterna på datumer och “Nyheter” överst på tidningen, den onödiga röda linjen längst ner till höger, i slutet av artikeln, samt ändring av bakgrunden på den stora omslagsbilden på den första sidan.
Slutresultatet av uppgift 1
Poster
En poster att få upp ögonen för
I kursens andra uppgiften var uppdraget att designa en poster i form av en ordbild baserat på ett ordspråk, citat eller versrad från vilken valfri litteratur eller form av media. Huvudområdet med denna uppgift var att få bättre förståelse för typografi vad det gäller val av typsnitt, färg, kerning, spärrning samt kägel, och med detta förstärka eller understryka posterns budskap.
Min postern “Vår Värld” är tänkt att vara reklamaffisch för miljöorganisationen Vår värld som jobbar med frågor inom djur & natur, klimatförändringar och krav på hållbarhet. Postern är tänkt att väcka uppmärksamhet för den som går förbi och läser, samt att uppmana läsaren om att vara med och bidra för en bättre planet.
Som en lösning på detta har jag valt att utgå från att använda en tjockare typsnitt, Rougant Bold. Liknande typsnitt i denna storlek är oftast förekommande när det kommer till rubriker eller text på skylt som ska läsas på längre avstånd. Målet med typsnittet var att den också skulle spegla samma känsla som oftast är förknippat med både miljön, men även det mer organiska och handgjorda, kompletterat med en asymmetrisk spalt.
“One world” (på svenska “En värld”) syftar på att det inte finns någon annan planet i vårt solsystem som liknar våran och att vi experimenterar med ett sådant ovärderligt material som är hem för över 7,4 miljarder människor. Begreppet är flitigt använd inom miljörörelsen och för att hjälpa människor att förstå det allvarliga i denna fråga. Ögat i mitten är en inspiration från frasen “få upp ögonen för” och ska i detta fall symbolisera att fler folk behöver bli uppmärksammad när det kommer till frågan om klimatförändringarna.
Slutresultatet av uppgift 2
E-ungdomsboken "Djupt inne i Trollskogen"
En lärorik väg in till trollarnas värld
I uppgift 3 var uppdraget att designa en e-bok för 15 år och äldre om nordisk folktro. Målet var att väcka intresse hos ett antal förlag genom ett utskick i form av ett online-dokument, med en framsida och två ytterligare sidor.
Texten är tagen från lärohemsidan SO-rummet och deras sida om “Övernaturliga väsen” som, i syfte av denna uppgift, fått tillåtelse att retuschera för att passa bokens ändamål. Dessutom skulle det finnas minst två bilder som är tillåtna att använda enligt upphovsrätt och två interaktiva element, som hyperlänkar eller animation, i texten.
“Djupt inne i Trollskogen” kom att bli namnet för denna e-bok då jag valde mig att inrikta mig mer för en av de mest vanligaste väsen här i norden: trollen.
Bokens tema har allra mest utgått från konstnären John Bauer och hans literära verk från sagosamligen “Bland tomtar och troll”.
Bauers illustrationer har kommit att blivit ett stämpel när det kommer till de nordiska naturväsenden i norra Europa. “Djupt inne i Trollskogen” ska leda läsaren in till trollens värld och följa med via texten för att trollbinda läsaren att fortsätta ögna igenom berättelserna.
Första utkast inför workshop och kritiksession
Utifrån Bauers tema är boken uppbyggd på det mörka temat och de mörka färgerna som starkt dominerar de originella illustrationerna. För att texten ska vara läsbart för läsaren används en vit och halvfet sans serif text för brödtexten. Till rubrikerna används en antikvorfont för att spela med samma känsla för de mer åldriga illustrationerna.
När det kommer till val av bild är nästan alla utdragna från John Bauers målningar, förutom Theodor Severin Kittelsens målning av ett troll från 1911 och en bild på en människa med ett vit täcke över hen som är skyddad av upphovsrätten. Varje bakgrund, inklusive omslagssidan, är alla jobbade med Photoshop där den första sida är verket Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser ner i vattnet med flickan, vattnet och de höga träden är ihopslaget med trollen som beundrar prinsessan i verket Titta på dem, sade trollmor. Titta på mina söner! Vackrare troll finns inte på denna sidan månen. Dessa bilder skapar en stämning tillsammans med rubriken på vad det är som man kommer att läsa om. På den andra sidan är verket Prinsessan och Trollen photoshoppade med en vit och självlysande kvadrat som istället för en statisk känsla, ger en mer dynamisk intryck utifrån att ramen försvinner bakom trollen. I den tredje och sista sidan används samma bakgrund som på sidan 2, men med ett spöke som tillhörande till både den löpande texten och faktarutan på samma sida ger en mer sammanbindande kontextualisering.
Slutresultatet av uppgift 3